Wat is de methode Bugnet?
De houdingsweerstand therapie Bugnet is een oefenmethode voor patiënten met houdings- en bewegingsproblematiek.Voor verdere informatie wordt u verwezen naar de website: www.bugnet.nl, waar u onder meer onderstaande informatie kunt vinden.

Hoe werkt deze methode?
De oefeningen werken op basis van houdingsreflexen, die ten grondslag liggen aan gecoördineerde, functionele houdings- en bewegingspatronen. Door oefenen van spierketens en bijhorende structuren worden gecoördineerde houdings- en bewegingspatronen (opnieuw) aangeleerd en onderhouden, afhankelijk van de aandoening en bijbehorende mogelijkheden. Het lichaam wordt stabieler, meer gebalanceerd en krachtiger en is minder gevoelig voor overbelasting klachten. Het oefenprogramma is over het algemeen in betrekkelijk korte tijd aan te leren en kan daarna door de patiënt zelf onderhouden worden.

Wanneer is de methode te gebruiken?
Deze oefenmethode is breed toepasbaar bij de behandeling van verschillende neurologische, orthopedische, reumatische aandoeningen, lifestyle en arbeid gerelateerde klachten.

• Neurologische aandoeningen. Denk aan parese/ paralyse, perifere zenuwletsels, hemiplegie, spina bifida, (post) polio, dystrofie/regionaal pijnsyndroom.
  • Denk aan scoliose, kyfose, kyfoscoliose, ook bij korset/ brace.
  • Hypermobiliteit en hyperlaxity. Denk aan klachten bij overbewegelijkheid, zoals rugklachten op verschillende niveaus, (sub)luxaties van verschillende gewrichten, vermoeidheid/ pijn en overbelasting van banden en pezen van voeten, knieën, bekken/ heupen enz.
  • Chronische pijnklachten en overbelasting van gewrichten. Denk aan verstuikingen, onzeker lopen, bekkenpijn/ instabiliteit, bewegingsproblemen, X- benen, O-benen, zwakke/ slappe houding, spierzwakte.
  • Behouden/ verbeteren van motorische functies. Denk aan immobilisatie in gips/ korset/ brace, rolstoelgebruik, voor en na operatieve ingrepen, bedlegerigheid.
  • Whiplash gerelateerde klachten. Denk aan pijn en instabiel gevoel bij het dagelijks bewegen, zoeken naar minder pijnlijke/ vermoeiende houding, hoofdpijn enz.
  • Bij lifestyle klachten door langdurig belastende houdingen en bewegingen. Denk aan RSI/ KANS, klachten bij repeterende bewegingen bij sportbeoefening.